Turning Point

15 05 2008

Aku percaya dalam hidup kita sebagai manusia, kita akan melalui suatu proses perubahan drastik dlm diri kita, yg kita panggil sebagai “turning point”. Tak mustahil seorang yg jahat giler2 tetiba berubah menjadi seorang yg sgt2 baik, dan begitulah sebaliknya. Manusia sentiasa berubah. My biggest turning point as far as I can remember was 6 years ago. Membuat satu turning pada jarak radius yg agak besar.
-klik untuk entri penuh-

Terdapat beberapa faktor “turning point” ini berlaku. Faktor utamanya ialah persekitaran. Tuhan temukan kita sesuatu dlm hidup kita yg membuatkan kita menghentikan langkah kita seketika, melihat sekeliling dan di waktu itu baru menyedari kita sudah berada jauh dari haluan yg sepatutnya kita berada. Dan ketika itulah turning point itu bermula.

Begitulah juga pada mereka yg selama ini berada di haluan yg betul.. Tekanan hidup dan persekitaran membuatkan akhirnya mereka berputus asa dan dalam sedar atau tidak, membuat keputusan untuk memilih haluan lain, dan akhirnya menyesatkan.

Apapun, segala pilihan terletak pada individu itu sendiri. Kita memilih suatu haluan yg kita rasakan betul pada diri kita, tetapi tidak semestinya betul pada pandangan orang lain. Pemilihan arah tuju hidup kita mencerminkan kematangan fikiran kita. Dan penilai kematangan diri kita adalah diri kita sendiri. Kenapa kita memilih laluan ini, adakah kita memilih atas pilihan sendiri atau di bawah pengaruh orang lain?

Jika hakikatnya selama ini pilihan kita salah, kita berdoalah semoga Allah memberi peluang untuk kita bertemu dengan “turning point” kita.


Actions

Information

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s




%d bloggers like this: