monolog 5/27

26 05 2008

Mual dan meloyakan. Rasa nak muntah. Meluat tengok drama Ezora. Dah lah dulu aku rasa aku dah cukup bersabar untuk mengikuti Sindarella. Akhirnya kedua2 drama ni terima nasib yg sama. Layak untuk dibuang ke tong sampah.

Siap ada komen penonton yg mengatakan “.. ala.. memang Melayu dah tak rupa Melayu dah” .. So? Kau nak biarkan aje Melayu jadi semakin busuk? Sungguh aku tak paham dah dengan mereka ini..

-“Alah, kau tak payahlah nak Assalamualaikum2 dgn aku dah..” (konon2 ckp cmtu sbb pihak sorg lagi tu konon2 nak berbahasa baik dan org yg ckp ni nak straight to the point)

-Agak2nya orang kampung je ke yg jaga kehormatan diri? Orang bandar dah tak tau malu lagi ke? Di mana letaknya harga diri kau?

Suatu masa dulu aku boleh lagi bersabar dgn melihat benda2 begini dengan mata aku, assuming that benda2 ni kononnya akan bagi pengajaran pada penonton. Dihidangkan kita najis, dan semoga kita tidak mendekati najis2 sebegitu supaya tidak terpalit baunya. Tapi sekarang ini tidak lagi, dihidangkan pada kita najis dan ada antara kita yg terikut sama bermain dgn najis itu.

Sumpah aku meluat tgk drama Ezora. Cukuplah sampai episod 4 sahaja. Tak sangka orang Melayu sekarang suka bermain tahi yg membusukkan diri orang Melayu yg lain. Aku sangat2 kecewa. Cukup2lah dibiarkan pengarah2 yg suka main tahi ni hidangkan tahi pada orang lain.

I do lost respect to them. Begitulah juga pada “kawan2” yg suka benar suruh aku ambil peluang layan sepam 2 3 pam orang Jepun. Kadang2 aku layankan aje kata2 mereka ni. Tapi jujur dari sudut hati aku, aku memandang rendah mereka2 ini. Ajak aku sama2 bermain dengan najis seperti mereka. Sedap dan nikmat kata mereka. Tak tahulah apa yg ada dlm kepala derg ni.. tahi je yg byk kot.

Aku ada maruah dan harga diri aku. Aku pelihara kesucian diri aku. Kalaupun bukan untuk diriku, aku peliharanya untuk zuriat keturunanku.. Kepada pemain2 najis, dan peminum air kencing, tolonglah jangan ajak orang lain bermain najis dan minum air kencing bersama2 kamu. Di antara pemain2 najis mungkin kamulah raja. Hakikatnya kamu hina di mata masyarakat.

Kepada yg merasakan diri itu dah kotor, bertaubatlah. Sucikanlah diri dgn wudhu yg sempurna dan hiasilah diri dengan akhlak yg baik. Dan berilmulah, sesungguhnya beza darjat seseorang dengan orang yg lain adalah ilmu di dalam dadanya. Bersamalah kita berusaha menjadi insan yg dipandang baik di mata masyarakat dan mulia di sisi Allah s.w.t. InsyaAllah. Tiada antara kita yg sempurna segalanya..

(aku rasa nak stop seketika blog ni. terlalu pahit utk menelan hakikat. tunggulah sampai Allah pulihkan kembali kudrat aku..)


Actions

Information

One response

28 05 2008
ada

hmm..tu la hakikatnye beska biru jk ko nk tau..ak rs ko mmg xjemu2 follow semua p’kmbgn tanah air..bguslah..w.pun m’rntau d ngara org,ngra sndri lg bez..tp mlgnya tu r ngara sndri,msih byk kelemhn y perlu dibaiki..nk kata generasi arini kurg ajr/xtau diuntung/jahat/ dll???..ak rs xlyk mrk ni dpt semua tohmahan tu.almaklumlah,kt sndri y hidangkn mrk dgn tahi2 tu so ni la kesan jgka pjgnye (tp ni bru skit)..so,di snilah perubahan amat diperlukan..xpyh nk kutuk org lain sdgkn dri sndri pun msih ‘bego’..

Leave a Reply

