Here in My Home

28 05 2008


Here in My Home – Malaysian Artistes for Unity.

Penantian aku untuk lagu ini sudah berakhir rupanya. Kenapa xde siapa yg bgtau aku pasal lagu ni dah kluar?. Dan komento aku adalah: Momentum lagu ini agak terlalu lambat. Seperti kita balik rumah, rasa bosan dan nak layan tido, tiba2 terjaga bila orang ramai bising2.

Tapi aku memang suka layan part chorus lagu ni. Menarik dan bersemangat. At the end of the song, mereka layak diberi tepukan. Atas usaha dan semangat mereka memperjuangkan unity itu. Bukan senang nak mencipta sesuatu yg boleh menjentik hati semua orang.

Aku ada terbaca komen yg menonton video tersebut kat Youtube. Kata mereka nampak bodoh dan beraksi macam beruk. Reaksi aku plak pada jawapan mereka: Biarlah!!!!!!! Mereka suka nak buat mcm tu. Korang x nampak ke mesej yg nak disampaikan melalui seni? Pergerakan itu adalah SENI. S.E.N.I!! Entengnya mulut kamu berkata begitu.

Kat Jepun ni ada satu motto(?) yg mereka suka sebut. “Jinse tte iro iro desune”., yg lebih kurang bermaksud “Kehidupan manusia ni macam2 hal/ragamnya”. Orang Malaysia rata2 memandang serong pada orang yg bersikap lain daripada mereka. Kalau engkau berlagak macho dan hensem, adakah semua orang kena berlagak macho dan hensem seperti engkau?

Orang Malaysia dari pandangan aku(betulkan aku kalo silap), membahagikan sikap manusia mengikut bangsa. Orang Melayu tabiatnya mcm ni, orang Cina tabiatnya mcm tu, orang India tabiatnya mcm ni.. kalo seseorang tu buat lain dari tabiat2 itu, orang tu buang tebiat. Mm.. betul ke kita berfikiran mcm tu?

Di Jepun, mereka terdiri dari satu bangsa. Kalaulah mereka melabelkan sikap2 manusia mengikut bangsa, x ke bosan hidup mereka tuh? Semua orang sepesen(1 fashion) saja perangainya. Sebabkan itulah setiap orang cuba untuk kelihatan lain daripada yg lain. Dari segi pakaian, gelagat, gaya percakapan, dan sebagainya. Sampai kadang2 kita sebagai gaijin(orang luar) ni tengok derang rasa nak gelak je.
-klik untuk lirik lagu-

Here in My Home – Malaysian Artistes for Unity

Hold on brother hold on
The road is long. We’re on stony ground
But I’m strong. You ain’t heavy

Oh there’s a misspoken truth that lies
Colors don’t bind, oh no.
What do they know? They speak falsely.

Chorus:
Here in my home
I’ll tell you what its all about
There’s just one hope here in my heart
One Love undivided
That’s what it’s all about
Please won’t you fall in one by one by one by one[with me]?

Fall in, just fall in with me
Fall in fall in fall in with me

Push back sister won’t you push back?
Love won’t wait. Just keep pushing on.
Yes I’m strong. You ain’t heavy.

Oh don’t you worry about that…
What we have the shadows can’t deny
Don’t you know it’s now or never?

Rap:
[Malay: TRANSLATED]
Years of fears and years of tribulation
The heart keeps searching for that endless devotion

[Chinese: TRANSLATED]
Hand in hand we’ll march like blood brothers
I speak for my people hope we’ll find peace forever

[Tamil: TRANSLATED]
May the road ahead quench my thirst for success
May the road behind echo a song of the blessed

[English]
So I will let it be known yes I feel it in my bones
No matter where I roam this is home sweet home
Sing!

– Words & Music by Pete Teo featuring rap by KLG Sqwad &
Altimet. copr Redbag Music 2008. All Rights Reserved –


Actions

Information

2 responses

29 05 2008
Hafizi

Bear..aku suka cara ko pandang sesuatu isu tu (skemanya ayat aku haha). Ko tak rasa negara kita ni isu perkauman tu terlalu tebal? kita selalu komplen, negara luar tu racism dia kuat giler, tapi bile fikir2 balik, Malaysia ni lagi terus racist dia..mungkin, someday, wujud hanya 1 bangsa je…bangsa Malaysia..no chinese, no indian, no Malay..hehe

29 05 2008
Beskal Emas Tua

yeah.. mungkin..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s




%d bloggers like this: