Cara Simpan Emas.

3 08 2011

Benda yg berharga perlu  disimpan dengan selamat. Secara umumnya, terdapat 3 cara menyimpan emas.

  1. Safe deposit box
  2. Gadaian cara islam (Ar-Rahnu)
  3. Simpanan di tempat yg juga anda rasakan selamat disimpan, InsyaAllah.
Kali ini saya ingin menerangkan mengenai cara simpanan yg pertama. Safe deposit box pada nilai terendah, yg saiznya sekitar 3” x 5” X 24”. Deposit kunci + duti setem = RM 100 ~ RM200 dan ditambah dengan kadar sewa seperti di bawah ini.
Berikut adalah link ke website syarikat di sebelah
Sedikit penjelasan mengenai safe deposit box (SDB). PIDM (Perbadanan Insurans Deposit Malaysia) Insurans bank2 di Malaysia hanya melindungi duit simpanan anda di dalam bank sehingga RM250k per akaun, bukannya barang simpanan dlm SDB. Insurans cover SDB anda adalah dari bank atau sykt insurans yg dilantik. Isilah barangan kemas / emas anda tidak melebihi nilai insurans tersebut.
Bagi SDB bukan bank, (SDSB, RSDB, mySAFEBOX, dsb) insuran yg melindungi SDB anda adalah dari sykt insuran yg dilantik, dan setelah dinilai oleh jururunding risiko, sebagai contoh, Royal Safety Deposit Box (RSDB) boleh dilindungi insuran minimum RM100k hingga maksimum RM300k! Begitu diyakini keselamatannya. Jika syarikat2 ini bankrap, aset2 lain disita tetapi simpanan dalam SDB anda tetap milik anda

Actions

Information

Leave a comment